2 Wie bepaalt de snelheidslimiet en hoe gebeurt dat?
Wie bepaalt hoe snel je waar mag rijden?
In Vlaanderen zijn het de wegbeheerders (Vlaams Gewest en de steden/gemeenten) die beslissen en welke snelheden op hun wegen van toepassing zijn.
Ze willen dat er zo weinig mogelijk ongevallen gebeuren en zo weinig mogelijk verkeersslachtoffers vallen.
Daarom zullen ze altijd een inschatting maken van de kans op ongevallen tussen verschillende weggebruikers. De wegbeheerders willen dat hun wegen zo veilig mogelijk zijn voor iedereen. Afhankelijk van die inschatting zal er een hogere of lagere snelheidslimiet van toepassing zijn.
Er zijn er ook nog andere factoren die een rol spelen bij het bepalen van snelheidslimieten zoals o.a. de doorstroming.
op sommige hoofdwegen of trajecten speelt de doorstroming van gemotoriseerd verkeer ook een rol om de snelheidslimieten te bepalen. In dat geval is het belangrijk dat de wegbeheerders de kwetsbare weggebruikers goed proberen te beschermen, waar het kan door alternatievere en rustigere routes of afgescheiden fiets- en voetpaden te voorzien.
Waarom wordt het veiliger als we op bepaalde plaatsen trager rijden?
Als je je aan die toegelaten limiet houdt, kan je beter zien en anticiperen op wat er rondom jou gebeurt.
Bovendien kan je nog op een veilige manier reageren of stoppen als er plots iets onverwachts gebeurt.bv. overstekende kinderen, uitwijkende fietsers, steppers, voetgangers, dieren, auto's die parkeerplaatsen verlaten, enz.
Gebeurt er toch een ongeval? Dan is de klap minder hard en zijn de gevolgen minder ernstig bij lagere snelheden.
Op sommige plaatsen bestaat er meer kans op ongevallen? Hoe komt dat?
Op plaatsen met 'gemengd verkeer' en op drukke plaatsen
Op plaatsen met druk en gemengd verkeer is de mogelijke kans op 'conflicten' tussen weggebruikers (= ongevallen) groter. Dat zijn plaatsen waar veel verschillende soorten weggebruikers dezelfde openbare weg moeten delen, bv. in een dorpskern waar veel winkels en scholen liggen, zal je meer fietsers, voetgangers, maar ook leveranciers of openbaar vervoer hebben, de parkeerdruk zal er hoger zijn, er zijn sowieso meer verschillende soorten weggebruikers en het is er drukker.
Op plaatsen met veel in- en uitritten
Bijvoorbeeld op plaatsen met veel winkels of in industriezones.
Op kruispunten
Op locaties met veel kruispunten gebeuren meer ongevallen, omdat verschillende weggebruikers er nog méér rekening met elkaar moeten houden. Ze moeten voorrang verlenen, ze moeten alles en iedereen zien, op basis daarvan de situatie inschatten en een beslissing nemen. Er zijn relatief veel factoren waar het mis kan lopen.
Wegbeheerders kiezen op deze plaatsen voor lagere snelheidslimieten. Hierdoor verminderen ze de kans op het aantal (ernstige) ongevallen. De keuze voor de snelheidslimiet, is dus een keuze voor de maximale veiligheid oor iedereen.
Waarom zijn er tegenwoordig zoveel plaatsen met zone 30?
Als de snelheidslimieten lager liggen, gebeuren er minder ongevallen. De gevolgen van ongevallen die toch gebeuren, zijn veel minder ernstig bij lagere snelheden.
Uit onderzoek blijkt dat de veiligheid voor kwetsbare weggebruikers en de overlevingskans bij een ongeval enorm stijgt als de limiet 30 km/u is. Voor voetgangers ligt de overlevingskans 4 à 5 maal hoger bij een ongeval met 30 in plaats van 50 km/u.
Daarom stijgt het draagvlak enorm om in dorps-/stadskernen en woonwijken de limiet te veralgemenen naar maximaal 30 km/u. Het is een maatregel die echt impact heeft op de verkeersveiligheid.
"De snelheidslimieten zijn geen verhaal van flitsen en boetes. De snelheidslimieten zijn veiligheidslimieten, bedoeld om ons maximaal te beschermen. We durven dat wel eens te vergeten. Snelheid blijft de voornaamste oorzaak van zware en dodelijke verkeersongevallen."
7 tips om je makkelijker aan de snelheidslimiet te houden
1
Check de verkeersdrukte vooraf
Op googlemaps kan je heel makkelijk vooraf even checken of er geen files, ongevallen of wegenwerken op je geplande route zijn.
Doe het 15 minuten voor je geplande vertrek.
Zo kan je eventueel nog een alternatieve route nemen en hoef je je niet op te jagen.
Op de website wegenenverkeer.be vind je alle informatie over de geplande wegenwerken op Vlaamse Gewest- en snelwegen.
2
Gebruik je gps als back-up
Gebruik je gps of navigatie-app als een handige back-up als je eens een verkeersbord gemist hebt.
Er sluipen soms foutjes in de navigatiesystemen, wees je daarvan wel bewust, maar heel vaak klopt de info over de snelheidslimieten wel.
Zie ze niet als vervanger van de verkeersborden langs de weg, want daarop staat altijd de correcte limiet, waarop je moet letten en waaraan je je moet houden.
3
Laat je niet opjagen
Je kent ze wel, de bumperklevers, de claxonmeesters en de breed gesticulerende types die andere bestuurders opjagen in het verkeer.
Ons advies: gewoon negeren, kalm blijven en de snelheidslimiet respecteren, want dat is de veiligheidslimiet voor iedereen.
4
Vertrek op tijd
Je hebt het zelf al ondervonden: zodra je onderweg bent, kan je nog nauwelijks tijd ‘inhalen’ door sneller te rijden.
Op tijd of 5 minuten vroeger vertrekken is dus de enige remedie om op tijd te komen en rustig te rijden.
5
Gebruik je adaptieve cruisecontrol
Een adaptieve cruisecontrol is een handig en veilig hulpmiddel om je beter aan de snelheidslimiet te houden.
Zo hoef je niet voortdurend op je snelheidsmeter te letten en heb je je volle aandacht om op de weg, de andere weggebruikers en op de verkeersborden te letten.
6
Overweeg een alternatief vervoermiddel
Denk vooraf goed na of de auto wel de beste keuze is voor je verplaatsing.
Misschien ben je sneller op je bestemming met de fiets of het openbaar vervoer?
En zo kan je je zo een hoop stress besparen en kan je al helemaal geen snelheidsovertredingen maken.
7
Liever te laat en veilig op je bestemming
Toch te laat vertrokken? Het kan gebeuren.
Stuur dan voor je vertrek even een bericht dat je wat later zal aankomen.
Zo hoef je niet te stressen, en zit er niemand nodeloos of ongerust te wachten.
Het zal je helpen om rustig te rijden, en je overal aan de snelheidslimieten te houden, en veilig op je bestemming aan te komen.
Voor te laat komen, heeft nog nooit iemand een boete gekregen ;-).
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie