Gevaarlijk – gevaarlijker – gevaarlijkst
Handenvrij bellen en rijden: weg aandacht
Handenvrij bellen is wettelijk toegestaan, maar het leidt je aandacht evengoed af als je aan het rijden bent. Als je handenvrij belt, heb je heel wat minder aandacht voor het verkeer, ook al hou je je handen aan je stuur. Je kans op een ongeval verdubbelt zelfs!
Bellen en rijden met gsm in de hand: weg aandacht en handen
Helemaal onverantwoord wordt het als je je telefoon aan je oor moet houden. Op dat moment ben je niet alleen afgeleid door het telefoongesprek, maar wordt het bijna onmogelijk om stuur- en schakelbewegingen nog juist uit te voeren. Daarom is het in ons land, net zoals in de meeste andere landen, verboden om te rijden met een gsm of smartphone in de hand.
Sms’en en surfen aan het stuur: weg aandacht, handen en ogen
Uit onderzoek blijkt dat je ongevalsrisico nog met een veelvoud toeneemt als je berichten typt/leest, surft of filmpjes bekijkt. Want daarvoor heb je niet alleen je aandacht en je handen nodig, maar ook nog eens je ogen. Elke seconde dat je je telefoonscherm bekijkt, zijn je ogen niet op de weg gericht. Eén seconde onoplettendheid kan al genoeg zijn om een zwaar ongeval te veroorzaken. Om een berichtje te typen, kijk je gemiddeld 5 seconden niét naar de weg. Dat vergroot je risico op een ongeval enorm!
Relevante artikels
-
Afleiding
Is praten met passagiers even gevaarlijk als bellen?
Praten met passagiers kan je ook afleiden, maar is het even gevaarlijk als gsm'en achter het stuur? -
Afleiding
Regels en uitzonderingen gsm'en
Wat zegt het verkeersreglement over gsm-gebruik achter het stuur? -
Afleiding
Waarom rijden en gsm'en gevaarlijk is
Er zijn meer redenen dan je denkt waarom je je gsm beter achterwege laat achter het stuur.