Hoewel de wet geen kwaliteitsnormen oplegt voor fietsverlichting, is het belangrijk voor je eigen veiligheid dat je vanop afstand goed zichtbaar bent in het verkeer en zeker als het donker is. Een paar euro extra voor kwaliteitsvolle fietsverlichting is heus geen luxe-investering. Laat je niet verleiden tot de goedkoopste supermarktvariant als je losse fietsverlichting koopt. Investeer in degelijke fietsverlichting en vraag om inlichtingen bij een fietshandelaar met kennis van zaken. Je losse of vaste fietsverlichting af en toe eens schoonmaken helpt ook om het licht sterker te laten doorstralen.
Je achterlicht moet wel zichtbaar zijn vanop 100 m volgens de wet.
Je verlichting mag op je fiets bevestigd zijn of op jezelf en ze mag permanent branden of knipperen.
Keuze soort verlichting: voor- en nadelen
Vaste verlichting op de fiets
Voordelen
kun je niet vergeten of verliezen
naafdynamo’s zijn tegenwoordig erg degelijk, ze slippen niet door bij regenweer en je hoeft niet extra hard te trappen, bovendien lopen de kabeltjes grotendeels door de buizen van je fiets waardoor je weinig kans hebt dat ze beschadigd raken of los komen
meestal voldoende grote lichtbundel
hangt standaard op ooghoogte van automobilisten
Nadelen
blijft niet altijd branden als je stilstaat
gevoeliger om stuk te gaan/vandalisme als je fiets vaak buiten staat
Losse verlichting op kledij of rugzak
Voordelen
brandt ook als je stilstaat
Nadelen
goed zichtbare plaats uitkiezen anders niet zichtbaar voor andere weggebruikers
hangt niet altijd op ooghoogte van automobilisten
vaak te klein, zeer beperkt zichtbaar
licht verzwakt als batterij leegloopt
je moet de losse lampjes altijd op zak hebben/risico om te vergeten
grote kwaliteitsverschillen op de markt
Permanent brandende verlichting: voorkeur
goed zichtbaar voor andere weggebruikers als het een voldoende groot en krachtig licht is
je ziet zelf meer als fietser met een voorlicht dat permanent brandt
Knipperende verlichting: af te raden
Knipperende verlichting is toegelaten, maar blijkt om verschillende redenen af te raden volgens onderzoek van TNO (Nederland).
Knipperende voorlichten vergroten wel de opvallendheid, maar voor achterlichten geldt dat niet.
Knipperende fietslampen kunnen de koers- en snelheidsinschatting van een fietser door het andere verkeer bemoeilijken.
Daarom verdient continu brandend licht de voorkeur boven het gebruik van knipperend licht (TNO, 2008).
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie