Header

Campagne: Groot gelijk dat je nuchter rijdt (zomer 2021)

29 mei -30 juni 2021 (afgelopen)

Rijden onder invloed van drugs is een toenemend probleem in het verkeer. In 2020 nam het aantal vastgestelde overtredingen in Vlaanderen op één jaar tijd met 8 procent toe, zo blijkt uit cijfers van de Federale Politie. Een representatieve bevraging van de VSV (2018) gaf eerder ook al aan dat 17% van de 18- tot 29-jarigen de kans niet uitsloot dat ze drugs en rijden zouden combineren. Een kleine minderheid van de jongeren dus, maar wel een groep die gevaarlijke risico's neemt in het verkeer.

Jongere doelgroep

De hoogste tijd voor een campagne tegen rijden onder invloed. In de onlinecampagne richten we ons met de campagnevideo’s vooral tot deze jongere doelgroep. Met filmpjes en sfeerbeelden die voor hen zeer leuk en herkenbaar zullen overkomen.

Nieuw koepelbegrip 'Groot gelijk'

Daarnaast trekken we de campagne open naar een ruimere doelgroep en mikken we op nuchter rijden in het algemeen, dus ook niet onder invloed van alcohol, lachgas of andere roesmiddelen. Daarom lanceren we “Groot gelijk dat je nuchter rijdt”, een nieuw koepelbegrip dat we ook in de toekomst verder zullen gebruiken voor campagnes over rijden onder invloed.

Met een positieve en krachtige boodschap zeggen we volmondig “groot gelijk” tegen feesten en gezelligheid, want dat zit in ons DNA, maar even luid zeggen we “Groot gelijk dat je nuchter rijdt” en bekrachtigen we de verantwoorde keuze van mensen om altijd nuchter achter het stuur te zitten.

Campagne

  • Zoals bij iedere Beloofdcampagne zullen langs de Vlaamse hoofd- en snelwegen grote affiches prijken met  'Groot gelijk dat je nuchter rijdt'. Diezelfde boodschap zie je op de tankpistolen in tankstations langs de snelweg.
  • Speciaal om de jongere doelgroep aan te spreken, werden de video's voor de onlinecampagne volledig op hun leefwereld afgestemd. Ook de populaire DJ Kenn Colt lanceert een nieuwe song in functie van onze campagne die ook in de onlinevideo's geïntegreerd wordt. Bekijk de video's op www.beloofd.be.
  • Met Studio Brussel en Q-Music zetten we een redactionele samenwerking op om de campagne ook inhoudelijk grondig te duiden.
  • Twee macro-influencers spreken hun volgers op Instagram aan.
  • De onlinecampagne loopt verder  op Youtube, Facebook, Instagram en Tiktok en via een advertentienetwerk op populaire websites bij de doelgroep.

Beloof het ook

Beloof ook om altijd nuchter te rijden op www.beloofd.be. Deel je belofte via sociale media met je vrienden. Als organisatie, politiezone of lokaal bestuur kun je onze boodschap mee uitdragen. Downloadbaar en personaliseerbaar digitaal campagnemateriaal vind je ook op de website.

Info

Relevante artikels