Kort samengevat: fietsen op rotondes

Meest voorkomende types rotondes
1
Rotonde ZONDER fietspad en zonder rijstroken
  • Fiets altijd in het midden van de rijbaan, dat is veiliger voor jezelf en dat mag volgens de wegcode.
2
Doorlopend FIETSPAD OP de ROTONDE
  • Let op voor bestuurders die de rotonde verlaten. Ze moeten je voorrang verlenen. Maar er is een groot risico dat je als fietser in de dode hoek zit op deze rotondes. Lees onze tips!
3
Fietspad rond de rotonde met OVERSTEEKPLAATSEN voor fietsers VOOR de ROTONDE
  • Verleen als fietser voorrang aan de bestuurders die de rotonde oprijden én verlaten. Het fietspad loopt niet door en wordt bij iedere oversteekplaats onderbroken. Er staan telkens haaientanden en voorrangsborden voor de fietsers.

Hoe herken je een rotonde?

  1. Op een rotonde verloopt het verkeer in één richting, in tegenwijzerzin, rond een aangelegd middeneiliand. Je herkent de rotonde aan het blauwe gebodsbord met de witte pijlen die de verplichte rijrichting aanduiden en aan de voorrangsborden aan de toegangswegen.
  2. Bestuurders die op de rijbaan rijden die naar de rotonde leidt, moeten altijd voorrang verlenen aan bestuurders die al op de rotonde rijden.
  3. Als fietser moet je dus ook voorrang verlenen aan wie al op de rotonde rijdt
    • wanneer je een rotonde zonder fietspad wil oprijden
    • of wanneer je een rotonde wil oprijden waar het fietspad OP de rotonde ligt. 
Gebodsborden duiden de verplichte rijrichting aan
Aan de toegangswegen staat een voorrangsbord
Of een STOP-bord
Vraag 1/1
Is elk rond punt een rotonde?
Nee, alleen als het blauwe verkeersbord van de rotonde erbij staat, is het een rotonde. Anders gelden de gewone verkeersregels op die plaats (bv. voorrang van rechts).

Heeft een fietser voorrang op een rotonde?

Dat hangt ervan af...

Rotondes zie je in allerlei groottes en gedaantes. Er zijn een paar vaste regels die op elke rotonde gelden. Maar voor de fietsers is het altijd opletten geblazen. Want afhankelijk van de inrichting van de rotonde gelden andere aandachtspunten en voorrangsregels voor fietsers. Op deze pagina geven we toelichting bij de 3 meest voorkomende types.

Rotondes kunnen op verschillende manieren ingericht zijn, waardoor de voorrangsregeling voor fietsers niet overal dezelfde is.

1. Rotonde zonder fietspad en zonder rijstroken

  • Op een rotonde zonder fietspad en zonder rijstroken ben je niet verplicht om uiterst rechts te rijden.
  • Fiets er altijd in het midden van de rijbaan, dat is veel veiliger voor jezelf.
  • Want daar ben je beter zichtbaar voor bestuurders achter je en rij je nooit in hun dode hoek.

Fietstips op rotonde zonder fietspad en zonder rijstroken

1. Verleen voorrang voor je de rotonde oprijdt. Wacht ter hoogte van de haaientanden.
2. Fiets onmiddellijk naar het midden en blijf in het midden van de rijstrook rijden tot je de rotonde moet verlaten.
3. Zorg dat motorvoertuigen niet naast jou kunnen rijden en je niet kunnen inhalen. Zo blijf je uit de dode hoek en ben je voor iedereen altijd zichtbaar.
4. Maak oogcontact met bestuurders die de rotonde op willen. Wees zeker dat ze je gezien hebben en voorrang geven.
5. Steek je rechterarm op tijd uit als je de rotonde wil verlaten. Zo kan de bestuurder achter je vertragen.

2. Doorlopend fietspad op de rotonde

  • Op rotondes waar een fietspad op de rotonde ligt, is het extra uitkijken, zowel voor fietsers áls voor andere bestuurders om elkaar op tijd te zien. En om correct in te schatten wat de andere gaat doen. Op deze rotondes gebeuren de meeste fietsongevallen.
  • Bestuurders die de rotonde verlaten én oprijden, moeten in beide gevallen voorrang verlenen aan de fietsers, speedpedelecs en e-steps op het fietspad.

Er schuilt een risico dat je in de dode hoek rijdt op het fietspad en pas laat zichtbaar bent voor automobilisten. Ook je snelheid wordt soms verkeerd ingeschat door andere bestuurders.

Fietstips op een fietspad OP de rotonde

1. Verleen voorrang voor je de rotonde oprijdt. Wacht ter hoogte van de haaientanden.
2. Weet dat je snel in de dode hoek zit. Afslaande bestuurders die je voorrang moeten geven, zien je daarom soms pas op het laatste.
3. Kijk altijd zelf over je linkerschouder als je doorrijdt aan een afrit. Wees zeker dat afslaande bestuurders je gezien hebben.
4. Rij daarom ook traag op de rotonde en hou je handen bij je remmen. Zo vermijd je een bruuske noodstop of een valpartij.
5. Maak oogcontact met bestuurders die staan te wachten om de rotonde op te rijden. Wees zeker dat ze je gezien hebben en voorrang zullen geven.
6. Steek je rechterarm op tijd uit als je de rotonde wil verlaten. Zo weten andere bestuurders wat je van plan bent en kunnen ze meer rekening met je houden.

Belangrijkste veiligheidstips voor fietsers

Hou rekening met de dode hoek bij auto's

Ook gewone auto's hebben een dode hoek. Dat probleem is groter op een rotonde omdat het beeld in de spiegels voortdurend wijzigt (de dode hoek draait mee). Hou daar rekening mee als je op de rotonde fietst.

Bestuurders moeten je voorrang verlenen als ze de rotonde verlaten, maar merken je vaak pas op het laatste moment op, net voor ze willen afslaan. 

Fietstips

  • Hou er rekening mee dat een chauffeur je niet op ieder moment kan zien als hij in zijn spiegels kijkt.
  • Maak alijd oogcontact door over je linkerschouder te kijken voor je doorrijdt aan een afrit van de rotonde. Schat goed in of bestuurders je wel gezien hebben. Let op signalen: kijken ze in je richting, remmen ze?
  • Fiets trager op een rotonde, zodat je nog veilig kan stoppen als dat nodig is.

Voor bestuurders één gouden tip: kijk altijd over je rechterschouder om elke fietser te zien voor je een rotonde verlaat.

Blijf uit de buurt van vrachtwagens

Als het kan, is altijd veiliger om niet tegelijk met een vrachtwagen op een rotonde te rijden. Want er zijn 2 gevaren voor fietsers.

  1. Bij vrachtwagens is het dode hoekprobleem nog groter dan bij andere voertuigen op een rotonde. Dat vergroot de kans dat de chauffeur je als fietser onmogelijk kan zien in zijn spiegels.
  2. Bovendien komt zijn laadruimte of oplegger soms over het fietspad als hij draait.

Fietstips

  • Kom je aan een rotonde waar al een vrachwagen op rijdt, wacht tot hij de rotonde heeft verlaten voor je er zelf op rijdt. Vermijd elk mogelijk conflict.
  • Kom je toch ongewild in de buurt van een vrachtwagen op een rotonde? Blijf er dan altijd minstens 3 meter achter fietsen.

Matig je snelheid op een fietspad op de rotonde

Bestuurders rijden zelf traag op een rotonde. Daardoor zijn ze soms verrast door de snelheid van aankomende (elektrische) fietsers die meestal wel met hun normale snelheid op het fietspad rijden. 

Fietstips

  • Rij altijd trager op een fietspad op de rotonde.
  • Hou je handen bij je remmen en zorg dat je op elk moment nog veilig kan stoppen.
  • Zo fiets je veiliger en vermijd je slip- of valpartijen.

3. Fietspad rond de rotonde met oversteekplaatsen voor fietsers VOOR de rotonde 

Op grotere rotondes, zie je meer en meer dat de fietspaden rond de rotonde zijn aangelegd (kan alleen als er voldoende ruimte is). Je fietst er veiliger, afgescheiden van het andere verkeer.

De oversteekplaatsen voor de fietsers zijn dan voorzien VOOR de rotonde en lopen over iedere toegangsweg/afslag. Het grote voordeel is dat de fietsers op die plaatsen meestal beter zichtbaar zijn voor andere bestuurders. 

Weet wel dat de fietspaden op die plaatsen meestal niet doorlopen. Fietsers moeten er ZELF voorrang verlenen aan andere bestuurders. 

  • Let op de haaientanden en voorrangsbordjes die aan iedere oversteekplaats voor de fietsers staan.
  • Dat betekent dat JIJ voorrang moet verlenen aan bestuurders die de rotonde oprijden EN verlaten!!
  • Op de rijbaan zie je geen markeringen van een fietspad, maar vaak een enkele lijn, gevormd door kleinere witte vierkante blokjes met een pictogram van een fiets erbij. 

Denk aan je veiligheid en fiets voorspelbaar. Verleen voorrang waar het moet en hou je aan de regels. Zo verras je geen andere bestuurder en gebeuren er minder ongevallen.

Fietstips op een rotonde met fietspad rond de rotonde en oversteekplaatsen VOOR de rotonde

1. Rij met aangepaste snelheid rond de rotonde. Je zal dikwijls moeten vertragen of stoppen.
2. Rem preventief aan iedere oversteekplaats die je nadert. Kijk goed links en rechts of er bestuurders de rotonde willen oprijden of verlaten.
3. Verleen voorrang aan de bestuurders die de rotonde oprijden én verlaten.
4. Vaak stoppen bestuurders toch en doen ze teken dat je voor mag. Dat is mooi meegenomen, maar ga er nooit vanuit dat bestuurders altijd zullen stoppen!

BRONNEN: Wegcode art. 9.3.1 (niet zo dicht mogelijk rechts), 12.3.1 geen voorrang van rechts op rotonde, 19.211° richtingaanwijzen bij verlaten, niet bij oprijden

Update: 12.05.2025