Zeven spiegels en twee ogen
Een vrachtwagen is verplicht uitgerust met heel wat spiegels:
- Lange zijspiegel links en rechts
- Breedtespiegel links en rechts
- Trottoirspiegel rechts
- Dodehoekspiegel of -camera (verplicht in België sinds 2003)
- Vooruitkijkspiegel (verplicht in nieuwe vrachtwagens sinds 2008)
Maar…
- Toch maken al deze verplichte spiegels niet alles zichtbaar voor de bestuurder. De meeste aanrijdingen gebeuren rechts naast de cabine. Die plaats is met geen enkele spiegel volledig zichtbaar, ook niet met de dodehoekspiegel of -camera!
- Ondanks de vele spiegels, heeft de bestuurder nog altijd maar twee ogen. Hij kan niet in alle spiegels tegelijk kijken en moet ook zijn aandacht nog bij het verkeer houden.
- Spiegels moeten proper zijn en goed afgesteld staan voor een maximale zichtbaarheid, dat is niet altijd het geval.
- Bij regenweer is de zichtbaarheid door spiegels altijd een pak minder.
- Een dodehoekcamera is een degelijk technisch hulpmiddel, maar duur en lang niet in elke vrachtwagen aanwezig.
Relevante artikels
-
Dode hoek
Spiegels van personenwagen afstellen
Rond een personenwagen zijn ook dode hoeken. Hou ze zo klein mogelijk door je spiegels juist af te stellen. -
Dode hoek
Hebben alleen vrachtwagens een dode hoek?
Niet alleen vrachtwagens hebben een dode hoek. Ook in de buurt van andere voertuigen moet je opletten. -
Dode hoek
Is er ook gevaar als een vrachtwagen links afslaat?
Dodehoekongevallen gebeuren doorgaans rechts van de vrachtwagen. Maar schuilt er links ook een gevaar?