Header

Praktische tips voor wie een lange rit voor de boeg heeft

Vóór je vertrekt

  • Zorg voor voldoende nachtrust. Uit onderzoek blijkt dat dat  8 uur is.
  • Vermijd om 's nachts te rijden, je bent dan van nature slaperig.
  • Plan je route en stopplaatsen op voorhand. Plan een overnachting als dat nodig is.
  • Vermijd alcohol de avond voordien. Alcohol zorgt voor een slechte nachtrust.
  • Pin je niet vast op een bepaald aankomstuur. Zo vermijd je dat je risico's gaat nemen om toch maar op tijd aan te komen.

Onderweg

  • Pauzeer om de 2 uur een kwartier.
  • Als de slaperigheid onderweg toch toeslaat is een powernap in combinatie met koffie het enige dat helpt.
  • Drink eerst een koffie, hou een powernap van maximaal 15 à 20 minuten: slapen of rusten met je ogen toe, liefst in een donkere en rustige omgeving.
  • Hou het koel in de auto. Warmte maakt je slaperig.
  • Wissel regelmatig van bestuurder als dat kan.
  • De passagier naast de bestuurder blijft ook best wakker. Iemand zien slapen, maakt je zelf ook slaperig.
  • Eet en drink regelmatig iets kleins en licht verteerbaars. Een volle maag maakt je moe.

Lang aan een stuk rijden = meer kans op ongeval

  • De reactietijd van een bestuurder zou gemiddeld 50% trager zijn na vier uur continu rijden. Je ongevalskans verdubbelt dan!
  • Na zes uur onafgebroken rijden verzesvoudigt je kans op een ongeval zelfs!