Header

Slaperigheid achter het stuur vermijden: praktische tips

Vóór je vertrekt

  • Zorg voor voldoende nachtrust,. Uit onderzoek blijkt dat dat  8 uur is.
  • Vermijd om 's nachts te rijden, je bent dan van nature slaperig.
  • Plan je route en stopplaatsen op voorhand. Plan een overnachting als dat nodig is.
  • Vermijd alcohol de avond voordien. Alcohol zorgt voor een slechte nachtrust.
  • Pin je niet vast op een bepaald aankomstuur. Zo vermijd je dat je risico's gaat nemen om toch maar op tijd aan te komen.

Onderweg

  • Pauzeer om de 2 uur een kwartier.
  • Als de slaperigheid onderweg toch toeslaat is een dutje van een kwartier, 'een powernap', het enige dat helpt om de slaperigheid te verdrijven. Slaap niet langer dan een kwartier!
  • Hou het koel in de auto. Warmte maakt je slaperig.
  • Wissel regelmatig van bestuurder als dat kan.
  • De passagier naast de bestuurder blijft ook best wakker. Iemand zien slapen, maakt je zelf ook slaperig.
  • Eet en drink regelmatig iets kleins en licht verteerbaars. Een volle maag maakt je moe.

Lang aan een stuk rijden = meer kans op ongeval

  • De reactietijd van een bestuurder zou gemiddeld 50% trager zijn na vier uur continu rijden. Je ongevalskans verdubbelt dan!
  • Na zes uur onafgebroken rijden verzesvoudigt je kans op een ongeval zelfs!

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie