Header

Tips voor een lange rit

Vóór je vertrekt

  • Zorg voor voldoende nachtrust. Uit onderzoek* blijkt dat dat voor de meeste personen ongeveer 8 uur is.
  • Vermijd om 's nachts te rijden, je bent dan van nature slaperig.
  • Plan je route en stopplaatsen op voorhand. Plan een overnachting als dat nodig is.
  • Vermijd alcohol de avond voordien. Alcohol zorgt voor een slechte nachtrust.
  • Pin je niet vast op een bepaald aankomstuur. Zo vermijd je dat je risico's gaat nemen om toch maar op tijd aan te komen.

Onderweg

  • Pauzeer om de 2 uur een kwartier.
  • Als de slaperigheid onderweg toch toeslaat is een powernap het enige dat helpt, het maakt je voor een tweetal uur weer alert.
  • Eerst een koffie drinken voor je een powernap van maximaal 15 à 20 minuten houdt, verhoogt je altersheidsboost nog. Maar dat doe je dan weer beter niet als je minder dan 8 uur later aan je nachtrust moet beginnen.
  • Slapen of rusten doe je met je ogen toe, liefst in een donkere en rustige omgeving.
  • Ben je al langer dan 17 uur wakker, dan rij je best niet meer verder. Na een powernap kan je nog een tweetal uur verder rijden, maar daarna moet je echt gaan slapen.** 
  • Hou het koel in de auto. Warmte maakt je slaperig.
  • Wissel regelmatig van bestuurder als dat kan.
  • De passagier naast de bestuurder blijft ook best wakker. Iemand zien slapen, maakt je zelf ook slaperig.
  • Eet en drink regelmatig iets kleins en licht verteerbaars. Een volle maag maakt je moe.

Lang aan een stuk rijden = meer kans op ongeval

  • De reactietijd van een bestuurder zou gemiddeld 50% trager zijn na vier uur continu rijden. Je ongevalskans verdubbelt dan!
  • Na zes uur onafgebroken rijden verzesvoudigt je kans op een ongeval zelfs!

BRON:

*De Morgen: 4/1/21

**Gerard A. Kerkhof en Hans P.A. van Dongen, editoris: Human Sleep and Cognition, Vol 185, Oxford: Elsevier Science, 2010 p. 155-156