Header

Tips voor de perfecte powernap

  1. Hou het kort. Een powernap van amper 8 minuten kan je brein al rebooten. Maar aangezien je meestal pas na een zevental minuten in slaap valt, is het goed om een alarm te zetten op 15 à 20 minuten. Als je dutje langer duurt, zal je in een diepe slaap terechtkomen, waardoor je slaapdronken zal ontwaken. Je wordt dan alleen maar trager en vermoeider dan voor je dutje. 
  2. Zet een alarm, zodat je zeker wakker wordt na 15 à 20 minuten. 
  3. Kies een rustige plek. Om het even welke plaats is goed, als ze maar comfortabel genoeg is om in slaap te kunnen vallen. Dat kan zelfs in je auto zijn, maar hou dan wel rekening met de plaatselijke reglementering. Zorg voor goede ventilatie. Powernappen doe je beter niet in je bed, want dat is de plek voor je nachtslaap. 
  4. Ga enkel overdag slapen als je ook echt slaperig bent. Je bent écht slaperig overdag als je je niet meer wakker kan houden. Je ogen vallen toe, je geeuwt, je voelt dat je zou kunnen indommelen als je je ogen sluit. Slaperigheid overdag verdwijnt door een powernap te doen. Soms voel je je ook 'moe' overdag, dat is niet hetzelfde, maar heeft meer te maken met 'vermoeidheid'. Vermoeidheid los je op door iets te doen waar je energie van krijgt.
  5. Sta onmiddellijk na je powernap op. Loop wat rond, drink voldoende water voor een gezonde hydratatie. 
  6. Cafeïne voor je powernap kan het gunstige effect ervan nog versterken. Maar vermijd alle bronnen van cafeïne vanaf 8 uur voor je aan je nachtslaap begint.

BRON: Dr. Inge Declercq (UZA)

De kracht van de powernap

Kijk Uit (uitzending 12/02/2022)