Header

Tips en advies voor een late rit

Wat verhoogt het risico om slaperig te worden tijdens een late rit?

  • Vermijd om tijdens je biologische nacht te rijden: doe de test om te weten wanneer jouw biologische nacht valt. 
  • Een slechte slaapkwaliteit tijdens de vorige nacht.
  • Al 17 uur wakker zijn. Het risico op een ongeval stijgt als je meer dan 17 uur wakker bent.

Tip voor een late rit: powernap geeft je alertheidsboost

  • Het enige wat kan helpen om je alertheid te verhogen als je nog een late rit voor de boeg hebt, is een powernap doen voor je vertrekt.
  • Een powernap geeft je een alertheidsboost voor een tweetal uur.
  • Drink je een koffie voor je een powernap doet, dan verhoogt die alertheidsboost nog. Maar als je over minder dan 8 uur aan je nachtrust moet beginnen, is dat geen goed idee. De cafeïne zal je nachtrust dan verstoren.
  • Er is maar één middel tegen slaperigheid: slaap. De muziek luider zetten of tijdens het rijden een raampje openen, hebben geen effect op je slaperigheid en vergroten het risico dat je steeds meer slaperig wordt met alle risico’s van dien op ongevallen.

Wat als je slaperig wordt tijdens de rit?

Voel je jezelf slaperig worden tijdens de rit? Stop dan met rijden, en kies voor een van de volgende opties:

  • Je wisselt van chauffeur als het kan.
  • Je parkeert op een veilige plaats voor een powernap van maximaal 15 à 20 minuten.

Té slaperig: geen risico, zoek alternatief

  • Je belt een taxi.
  • Je blijft ergens overnachten.
  • Je belt iemand die nog wakker is (en niet vermoeid is. Iemand uit zijn slaap bellen is geen goed idee!) om je op te halen.

Tips om beter te slapen

  • Houd een regelmatig slaapritme aan.
  • Zorg voor veel licht overdag.
  • Bouw 's avonds je dag rustig af (bv. door tv te kijken of te lezen).
  • Probeer op werk- en vrije dagen zoveel mogelijk op dezelfde uren te gaan slapen en op te staan.