Header

Campagne: Stop op tijd voor een powernap

31 januari - 27 februari 2022 (afgelopen)

Helft Vlaamse automobilisten kampt wel eens met slaperigheid 

De helft (50%) van de Vlaamse automobilisten tussen 18 en 54 jaar geeft aan de afgelopen maanden wel eens met de auto te hebben gereden terwijl ze zich zo slaperig voelden dat ze moeite hadden om de ogen open te houden, zo blijkt uit een nieuwe bevraging van Ipsos in opdracht van de VSV. Bij de jongere leeftijdsgroepen en bestuurders die over een bedrijfswagen beschikken, liggen die cijfers nog merkelijk hoger: 63% bij de 18-29-jarigen, 58% bij bestuurders met een bedrijfswagen. 

Even gevaarlijk als drinken en rijden 

Slaperige bestuurders blijken meer moeite te hebben om hun aandacht bij het verkeer te houden, reageren onvoldoende snel wanneer ze plots moeten remmen of sturen, en zijn minder in staat om de juiste beslissingen te nemen in het verkeer. Onderzoek toont aan dat de effecten van slaperigheid vergelijkbaar zijn met die van alcohol. Bestuurders die langer dan 17 à 18 uur wakker zijn, krijgen met vergelijkbare effecten te kampen als bestuurders die 0,5 promille alcohol in het bloed hebben, de wettelijke alcohollimiet voor niet-professionele chauffeurs. 

Een powernap maakt je terug alert

Middeltjes om slaperigheid tegen te gaan bestaan niet. Het enige wat helpt als je je slaperig voelt of als je al langer dan 17 uur wakker bent, is een powernap doen. Een powernap van 8 á 15 minuten geeft je een alertheidsboost van ongeveer twee uur. Zo kan je nog veilig thuis geraken. Om de powernap meer in te burgeren, lanceerde de VSV de campagne: "Stop op tijd voor een powernap".

Mediacampagne

De campagne verspreidden we in Vlaanderen via een gevarieerde mediamix met affiches langs de snel- en hoofdwegen, een lokale affichagenetwerk, radiospots, een online campagne via sociale media en influencers. Lanceren deden we op MNM maandag 31/1/2022 in de Grote Peter Van de Veire Ochtendshow.