Header

'Beloof niet te gsm'en als je rijdt'

Campagne najaar 2017 (afgelopen)

Gsm'en achter het stuur houdt levensgrote risico's in. Toch geven maar liefst 2 op de 3 Vlaamse automobilisten toe dat ze tijdens het rijden wel eens berichtjes lezen of verzenden, of bellen met de gsm in de hand. 1 op de 6 doet dat zelfs zeer regelmatig. Dat blijkt uit cijfers van de VSV. Daarom lanceerde, we op 8 oktober 2017 een campagne die weggebruikers liet beloven om de gsm of smartphone aan de kant te laten tijdens het rijden. 

Vlaming is verslaafd aan de smartphone, ook in de wagen

1.251 autobestuurders in Vlaanderen kregen van de VSV in een onderzoek van 2017 een vragenlijst om te peilen naar hun gsm- of smartphonegebruik in de wagen. De resultaten waren treffend:

  • 2 op de 3 Vlaamse autobestuurders (67%) hadden de voorbije maand wel eens de gsm in de hand gebruikt achter het stuur.
  • 1 op de 2 (50%) had de voorbije maand wel eens handenvrij gebeld.
  • Ongeveer 1 op de 6 (16%) gebruikte in minstens de helft van de ritten de gsm in de hand, dat is de groep met het hoogste risicoprofiel.
  • Onder bestuurders tussen 26 en 35 jaar (35%), bedrijfswagenbestuurders (34%), zelfstandigen (32%) en bestuurders die meer dan 30.000 km per jaar aflegden (31%) zat ongeveer 1 op de 3 in de groep met het hoogste risicoprofiel.

Wie tijdens het rijden de gsm in de hand gebruikt, doet dat vooral om te checken of er een bericht is binnengelopen (44%) of om berichten te lezen (43%). Ongeveer 1 op de 3 (29%) verstuurt berichten tijdens het rijden. Bij het stilstaan in de file of voor een rood verkeerslicht, waar gsm-gebruik in de hand evengoed verboden is, lopen die percentages nog op (54% checkt, 55% leest berichten, 41% stuurt berichten).

BELOOFD!-campagne

De VSV voerde van 16 oktober tot 12 november 2017 een affichecampagne langs de Vlaamse hoofdwegen. De affiche toonde een bestuurder die zijn aandacht bij de weg houdt, met daarbij de slogan ˜Papa heeft beloofd niet te gsm'en als hij rijdt" en de baseline ˜Beloof het ook op BELOOFD.be". De affiche bestond in drie versies, met papa, mama en mijn lief. Verder was er een radiospot die duidelijk maakte dat één sms naar familie of vrienden je al kan afleiden in de wagen. Hen beloven dat je voortaan niet meer zal sms'en, mailen, appen of bellen tijdens het rijden, is een sterk signaal en kan je helpen om de daad bij het woord te voegen. De radopspotjes liepen vanaf 11 oktober 2017 Verder zijn er gerichte advertenties op sociale media en via populaire blogs ingezet.

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie