Header

BOB Altijd nul op - Wintercampagne 2019-2020

Campagne '19-'20 (afgelopen)

Tijdens de wintercampagne '19-'20 ‘BOB. Altijd nul op.’ benadrukten de VSV, Brussel Mobiliteit, AWSR, Assuralia, de Belgische Brouwers en Vias institute dat je pas echt helemaal BOB bent, als je niets gedronken hebt.

Dat blijft na bijna 25 jaar nog altijd nodig.

  • In de afgelopen 10 jaar is het aantal ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol met 20% gedaald.
  • Desondanks waren er in 2018 nog steeds meer dan 4.000 ongevallen met doden of zwaargewonden waarbij de bestuurder onder invloed van alcohol was.
  • Gemiddeld gebeurde er in 2018 ongeveer één letselongeval om de twee uur waarbij de bestuurder onder invloed van alcohol was. Dat zijn elf ongevallen per dag. Meer dan 5.200 mensen raakten daarbij gewond.

De boodschap van de BOB-campagne was te zien zijn op affiches langs de weg in het hele land, maar ook op bussen van het openbaar vervoer en op tienduizenden bierviltjes. Er liepeen radiospot tussen 18 en 31 december en via de sociale media werd een campagnevideo verspreid.

En ook na bijna 25 jaar was de BOB-sleutelhanger nog altijd de ultieme beloning voor wie bij een controle negatief blies! 

Alcoholgebruik heeft verschillende negatieve effecten op je rijgedrag en verhoogt het risico op een ongeval enorm. Bovendien is de attitude van de Belgische bestuurder veel slechter dan bijvoorbeeld die van Scandinavische bestuurders, waardoor de campagnes nodig blijven.

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie