Header

Beloof je (klein)kinderen altijd veilig vast te klikken in de wagen.

Kinderen veilig vastklikken in de auto is van levensbelang. Toch checkt slechts 1 op de 2 ouders of grootouders bij elke rit of hun (klein)kind wel degelijk correct beveiligd is. Meer nog: 1 op de 3 geeft toe zijn of haar kind of kleinkind niet altijd in een aangepast zitje te vervoeren. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de VSV lanceren daarom een sensibiliseringscampagne die ouders en grootouders aanspoort om hun kinderen en kleinkinderen altijd op de correcte manier vast te klikken. De campagne loopt in samenwerking met DreamBaby, Ethias, Infano, Kind en Gezin, Orchestra en Test Aankoop.

Minister Weyts: 'Meer dan de helft van alle verkeersslachtoffers tussen 0 en 9 jaar is autopassagier. In tegenstelling tot wat velen denken is de auto dus geen veilige plek voor kinderen. Kinderzitjes die correct worden gebruikt, halveren het overlijdensrisico bij een ongeval. Het is daarom letterlijk van levensbelang om je kind op de juiste manier vast te klikken. Met deze campagne willen we ouders en grootouders daarop attent maken en hen helpen bij de juiste keuze van een aangepast zitje voor hun kind of kleinkind. Een simpele klik kan een groot verschil maken!'.

De VSV voert van 14 augustus tot 3 september een affichecampagne langs de Vlaamse hoofdwegen. Op de affiche zien we een kind op de achterbank van een auto, veilig vastgeklikt in een aangepast zitje, met daarbij de slogan 'Mama heeft beloofd me altijd vast te klikken' en de baseline 'Beloof het ook op BELOOFD.be'. De affiche bestaat in drie versies, met mama, papa en oma. Verder zijn er twee radiospotjes waarin BV's Siska Schoeters en Guga Baul aan hun kinderen beloven om hen altijd veilig vast te klikken, en de luisteraars oproepen om dat voorbeeld te volgen op www.beloofd.be . De spotjes zijn van 14 tot 27 augustus te beluisteren op Qmusic, MNM en Studio Brussel.

'Door ouders en grootouders aan te sporen om concreet de belofte uit te spreken dat ze hun kind of kleinkind altijd correct zullen vastklikken en hen bovendien aan te zetten om die belofte te delen via de website www.beloofd.be  wordt de boodschap heel persoonlijk, wat de impact van de campagne vergroot. Mettertijd zullen we het BELOOFD-concept ook uitbreiden naar andere verkeersveiligheidsthema's zoals afleiding aan het stuur of overdreven snelheid. Het is onze bedoeling om BELOOFD te laten uitgroeien tot het koepelconcept voor alle Vlaamse verkeersveiligheidscampagnes' zegt Werner De Dobbeleer (VSV).

De BELOOFD-campagne rond kinderzitjes loopt ook via gerichte advertenties op sociale media en via populaire blogs. Verder verspreidt de VSV in samenwerking met Ethias en Test Aankoop een informatiebrochure over kinderzitjes. De brochure is verkrijgbaar in de consultatiebureaus van Kind en Gezin, bij gemeentebesturen en op andere locaties waar vaak ouders van jonge kinderen komen, en online op veiligverkeer.be.

 

Download de brochure

Ontdek de volledige campagne

Check wat je moet weten om jouw kind correct te beveiligen

Relevante artikels